Halaman Utama » , » Pengalaman Yang Bermakna

Pengalaman Yang Bermakna

| Kelab Pembimbing Rakan Siswa UniSZA | Sunday, January 30, 2011
Assalamualaikum semua..
Khas dari pena dan tinta Mr. Presiden....

Beberapa minggu lepas saya dan beberapa exco dan ahli telah pun di hantar ke D'Nelayan Beach Resort, Pengkalan Balak Melaka ( kalau salah tolong betulkan ye...) untuk menyertai satu bengkel kepimpinan kelab kaunseling dan PRS IPT. Kalau tak salah saya lebih kurang 10 buah IPT yang menyertai bengkel ini dan mungkin selebihnya ada yang ter'clash' dengan aktiviti-aktiviti lain yang...jadi tak dapat bersama-sama kami.. mungkin di lain hari dan masa...ada rezeki dan kesempatan insyaALLAH.

D' Nelayan Beach Resort, Melaka

Bengkel yang hanya 3 hari 2 malam ini memang memberi makna yang mendalam pada kesemua peserta
( himpunan komen-komen di akhir pertemuan kami di hari ketiga...majoriti mengiyakan...) masakan tidak, secara peribadinya saya turut mengakui walaupun dalam diam. Bukan tidak mahu meluahkan tapi cukup untuk memberikan ruang dan peluang kepada otak supaya pantas dan ligat berfikir tentang tersurat dan tersirat. Kalau ada gangguan-gangguan lain terutama dari 2 ulas bibir yang memang tak henti-hanti bercakap nie...bagaimana hendak berfikir dengan baik?? Jadi di sini saya turut ingin kongsikan bersama-sama pembaca blog PRS UniSZA tentang apa yang difikirkan disebalik yang tersurat dan tersirat di sebalik program seumpama ini. Jadi, sudah tentu post yang saya nukilkan ini bukanlah untuk melaporkan tentang program yang kami ikuti tapi lebih kepada untuk berkongsi bersama dengan anda dengan semua apa yang saya perolehi secara peribadi daripada program yang saya telah ikuti.

PERTAMA :
Kelewatan kami tiba di Melaka memang di luar bidang kuasa. Dek kerana kekangan2 dan halangan2 tertentu, kami berpaksa 'burn' satu slot bersama rakan2 yang lain dan slot 2 sememangnya slot yang penting bagi mana2 program pun ( slot ice-breaking...) kerana melalui slot ini, kesemua peserta akan dibuang perasaan2 negetif seperti malu, segan, kurang mesra dan sebagainya. Namun kelewatan kami ini bukanlah satu alasan bagi mereka semua untuk menidakkan atau mengasingkan kami dari kumpulan besar yang telah mereka bina. Mereka semua menerima kami dengan hati yang terbuka dan rasanya tidak sampai sejam, kami dah mula serasi dengan mereka semua. Oh....indah sungguh pekerti semua kerana mempunyai sifat berlapang dada dan memahami kesusahan orang lain...( pelajaran yang pertama saya perolehi mengenai nilai dan pekerti...)

KEDUA :
Slot-slot yang telah dilakukan sememangnya memberi impak yang tersendiri. Pertama, slot2 yang dijalankan unik kerana tanpa nota dan bahan tulisan ilmiah untuk rujukan. Hanya sekadar kertas A4 putih kosong dan pen yang dibawa sendiri kami diajar untuk membuat jurnal. kami diminta tuliskan slot apa yang kami ikuti, makna tersurat dan tersirat, serta sebagai PRS apa peranan dan tindakan yang akan kami lakukan....menarik dan unik. 2 perkataan yang dapat saya ungkapkan....( pelajaran kedua...belajar melalui pengalaman kerana kesilapan dari pengalaman lalu adalah untuk kita perbaiki dan menambah baik pada potensi diri dan akhlak peribadi.)

Slot aktiviti luar juga menarik untuk saya nukilkan disini. Bayangkan kami semua diminta untuk membuat satu barisan lurus menghadap ke arah fasilitator kami. Lebih merimaskan lagi apabila diminta untuk berselang seli antara lelaki perempuan. Oh...iman berasa panas seketika....tapi rileks...ikuti..perhatikan...dan fikirkan... baru bertindak... Selepas itu, kami diminta untuk memegang tali panjang dan kami tidak dibenarkan melepaskan tali tersebut. "Oh..payahnya...." komen si hati kecil spontan. dan akhir sekali kami diminta untuk membuat simpulan ditengah2 tali dan selepas itu diminta untuk melepaskan semula simpulan yang telah dilakukan dengan syarat2 tertentu. Jika mana2 syarat dilanggar,,,tali akan dipotong...dan jawabnya...tali semakin pendek...dan kedudukan laki perempuan semakin rapat...lagi panassss iman nie....huhuhu.... Akhirnya atas kebijaksanaan ketua yang telah dilantik, lelaki perempuan diasingkan....baru selesa..iman kembali sejuk...dan lelaki sahaja yang terlibat untuk menyimpulkan simpulan dan membuka kembali.... ( pelajaran ketiga.. nilai2 ajaran agama jangan dilupa di mana sahaja kita berada kerana itulah bekalan kita diakhirat sana..kerjasama...ukhwah...persefahaman..tolenransi...dan sokong menyokong amat diperlukan dalam berurusan dengan manusia...kesabaran juga jangan dilupa...ketika mana masalah menimpa dan stress menjelma...)


Slot yang paling menarik sekali dimalam terakhir kami disana...kami diarahkan untuk menyiapkan sabuah pelamin pengantin dengan kreativiti dalam masa dan bahan yang terhad. Selain itu, kami diminta untuk menyediakan sebuhh kad ucapan kepada setiap seorang ahli kumpulan serta sebuah tanjak khas yang tertera sifat negetif dalam diri untuk dipakaikan pada malam hari....tiga kerja dalam satu masa. Kurang dari 3 jam untuk menyiapkan semuanya....( pelajaran keempat..pengurusan masa yang bijak sebagai seorang pelajar )


Bila tiba malam, kami semua diminta untuk menjadi pengantin..secara bergilir-gilir dalam kumpulan masing-masing dan setiap seorang diminta melutut dan memberikan pujian serta komen membina kepada pengantin tersebut sejak mula berjumpa sehinggalah detik malam itu. Lama memang lama masa yang diambil. Ada adegan yang menitiskan air mata tak kurang juga sesi luahan yang membina seorang sahabat dengan seorang sahabat. ( pelajaran kelima... keikhlasan dalam persahabatan dan keberanian meluahkan dan berterus terang dengan sahabat sendiri serta sifat keterbukaan menerima pujian mahupun kritikan)

geng2 kumpulan farhana
ini pulak massuria@ exco PRS ketika jadi pengantin
'eh...mana mahkota kamu mas??"
azhar@ SU PRS ketika menjadi pengantin

Kami berlima ketika memakai baju rasmi
PRS UniSZA pada hari terakhir kursus
sebahagian dari peserta...
inilah kami berlima...
 azhar, najib, hanif, farhana, massuria
































































































Akhir sekali saya amat2 teruja mengikuti kursus ini.walaupun masanya hanya seketika namun nilainya tak dapat digambarkan dengan kata-kata. mudah-mudahan kami berlima mampu berkongsi dengan semua ahli-ahli PRS sekelian.

InsyaALLAH jika ada kelapangan masa....kita akan bersua lagi...Assalamualaikum.

Sumber : PRS UniSZA
Edited By : AltafDarwish
Post By : Mr. Presiden 

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright 2011 @ .::P.R.S UniSZA::.!
Design by PRS UniSZA | Bloggerized by PRS UniSZA and AltafDarwish | Powered by Sahabat PRS